Wat doen wij?

De Boerderijenstichting Fryslân heeft als voornaamste doelstelling het behoud van de karakteristieke bouwkunst op het Friese platteland, in het bijzonder die van boerderijen, hun bijgebouwen en de boerenerven. De historische gebouwen en erven zijn onderdeel van de plattelandscultuur, die Friesland onderscheidt van andere provincies en ons een ‘eigen’ gezicht geeft.

Door middel van het bevorderen van de kennis probeert de boerderijenstichting het publiek bewust te maken van het belang van behoud van deze elementen voor de toekomst. Het Friese boerderijenbestand en de kennis hierover vergroot niet alleen de kwaliteit van leven voor de eigen inwoners, maar maakt de provincie ook interessant voor (cultuur-)toerisme.

De Boerderijenstichting Fryslân biedt een overlegplatform voor eigenaren en gebruikers van karakteristieke boerderijen en erven, voor monumentenorganisaties en de overheid.

Met deze website, een nieuwsbrief, lezingen en excursies wil de Boerderijenstichting de kennis verbreden en draagvlak voor behoud bevorderen. Op deze website vindt u een overzicht van onze activiteiten en vele verwijzingen naar websites met informatie en interessante organisaties die zich ook inzetten voor het behoud van ons cultuurhistorische erfgoed.

Heeft u een vraag of een opmerking? Neemt u gerust contact met ons op:

Telefoon: 0513 - 41 22 17info@boerderijenstichtingfryslan.nl

Contactformulier

Reportage over boek

Omrop Fryslân maakte een prachtige reportage over het boek 'Amerikaanse Boerderijen in Fryslân'. Dit boek is nog steeds te koop. Klik verder voor de reportage, en de link naar de webshop. Foto: Omrop Fryslân

Themamiddag en afscheid Hans de Haan

24 april was de themamiddag over de Amerikaanse boerderijen in het Fries Landbouw Museum te Leeuwarden en het afscheid van Hans de Haan als bestuurslid.